NEWSLETTER
Nr 19, czerwiec 2022 roku
Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska
Pracodawca zbada pracownika alkomatem.
Utworzenie „przedsiębiorstw społecznych”.
Warunki uzyskania statusu przedsiębiorstwa społecznego.
Przyznanie i utrata statusu przedsiębiorstwa społecznego.
Zakaz zawierania transakcji z podmiotami powiązanymi.
Obowiązki sprawozdawcze i zakaz podziału zysku.
Publiczny wykaz przedsiębiorstw społecznych.
Instrumenty wsparcia przedsiębiorstwa.
Finansowanie składek na ubezpieczenia społeczne.
Finansowanie kosztów wynagrodzenia i utworzenia stanowiska pracy.
Dofinansowanie oprocentowania kredytów.
Zwrot kosztów budowy, transportu i administracji.
W Sejmie procedowany jest rządowy projekt ustawy nowelizującej kodeks pracy.
Propozycja rządowa zakłada umożliwienie pracodawcom kontrolowania trzeźwości pracowników, jeśli jest to niezbędne do zapewnienia ochrony życia i zdrowia pracowników lub innych osób albo ochrony mienia. Badanie na zawartość alkoholu może być przeprowadzone przy użyciu metod niewymagających badania laboratoryjnego.
Żeby wprowadzić kontrolę trzeźwości, pracodawca będzie musiał określić jej warunki (czas, częstotliwość, urządzenia jakie będą używane) w układzie zbiorowym pracy, regulaminie bądź w obwieszczeniu i poinformować o tym na co najmniej 2 tygodnie przed rozpoczęciem przeprowadzania kontroli.
Pracownik nie może być dopuszczony do pracy, jeśli kontrola wykaże obecność alkoholu w organizmie. Na żądanie takiego pracownika policja lub straż miejska może przeprowadzić badanie alkomatem bądź – w pewnych przypadkach – badanie krwi.
Na podobnych zasadach pracodawca będzie mógł skontrolować, czy pracownik nie znajduje się pod wpływem środków działających podobnie do alkoholu. Wykaz takich środków przedstawi minister zdrowia w rozporządzeniu.
Przy okazji nowelizacji kodeksu pracy, nad którą trwają obecnie prace w Sejmie, ustawodawca zmierza do zastąpienia obecnie obowiązującej regulacji prawnej dot. zatrudniania pracowników w formie telepracy przez regulację dot. pracy zdalnej. Te dwie formy zatrudnienia nie będą się od siebie bardzo różniły – poniżej przedstawione zostaną najważniejsze różnice.
Telepraca (stare zasady) | Praca zdalna (nowe zasady) |
Regularność – problemy z interpretacją tego zwrotu | Brak wymogu regularności (praca zdalna może być świadczona także okazjonalnie, na wniosek pracownika, w wymiarze do 24 dni w roku) |
Brak możliwości wykonywania telepracy na podstawie samego polecenia pracodawcy | Pracodawca może polecić pracownikowi wykonywanie pracy zdalnej w okresie obowiązywania stanu nadzwyczajnego, epidemii, zagrożenia epidemicznego i 3 miesiące po ich odwołaniu (poprzedzone oświadczeniem pracownika, że posiada warunki do wykonywania pracy zdalnej) |
Brak jasnej regulacji dot. zwrotu kosztów telepracy przez pracodawcę | Pracodawca obowiązany jest pokrywać określone koszty związane z wykonywaniem pracy zdalnej |
W Sejmie procedowany jest projekt ustawy o ekonomii społecznej. Ustawą wprowadzony zostanie status tzw. „przedsiębiorstwa społecznego”, o który mogą starać się niektóre podmioty i który uprawnia do szeregu ułatwień, w tym dofinansowań składek na ZUS czy zwolnienia od podatku dochodowego.
Aby uzyskać status przedsiębiorstwa społecznego, podmiot najpierw musi posiadać status podmiotu ekonomii społecznej. Ustawa wśród podmiotów ekonomii społecznej wyróżnia:
Podmiot ekonomii społecznej może posiadać status przedsiębiorstwa społecznego, jeśli:
Podmiot ekonomii społecznej może złożyć wniosek o przyznanie statusu przedsiębiorstwa społecznego w drodze decyzji wojewody. Również wojewoda uprawniony będzie do wydawania decyzji o utracie statusu przedsiębiorstwa społecznego, jeśli przedsiębiorstwo to przestanie spełniać ww. warunki bądź gdy ogłoszono jego upadłość lub otwarto likwidację.
Ponowne uzyskanie statusu przedsiębiorstwa społecznego może nastąpić nie wcześniej niż po upływie roku od dnia, w którym decyzja o utracie stała się ostateczna.
W przedsiębiorstwie społecznym powinien funkcjonować tak zwany organ konsultacyjno-doradczy, składający się ze wszystkich osób zatrudnionych w przedsiębiorstwie (chyba, że zatrudnionych jest powyżej 10 osób – wówczas organ konsultacyjno-doradczy może składać się z co najmniej 3 przedstawicieli zatrudnionych).
Organ konsultacyjno-doradczy ma za zadanie zapoznawać się z wynikami działalności przedsiębiorstwa oraz wyrażać opinię w przedmiocie tych wyników, dalszych planowanych działań oraz regulaminu pracy.
Przedsiębiorstwo społeczne nie będzie mogło, co do zasady, zawierać transakcji z podmiotami i osobami powiązanymi (w tym pożyczek, przekazywania majątku, dokonywania zakupu towarów lub usług).
Zysk z działalności wypracowany przez przedsiębiorstwo społeczne nie może być przekazywany do podziału między członków, udziałowców, akcjonariuszy czy osoby zatrudnione.
Roczne sprawozdanie przedsiębiorstwa społecznego przekazuje się wojewodzie, który będzie je weryfikował i następnie przedstawiał ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego.
W Internecie dostępny będzie wykaz przedsiębiorstw społecznych, zawierający najważniejsze dane o tych przedsiębiorstwach.
Projekt ustawy przewiduje także instrumenty wsparcia przedsiębiorstwa społecznego. W tym miejscu opiszemy po krótce najważniejsze z nich.
Wprowadzona zostanie możliwość finansowania części składek na ubezpieczenia społeczne – tak za pracownika, jak i za pracodawcę, ze środków Funduszu Pracy. Maksymalna wysokość finansowania równa jest wysokości składki, której podstawą wymiaru jest kwota minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Finansowanie może być przyznane:
Będą dwa tryby realizacji finansowania:
Finansowanie składek następuje na podstawie wniosku przedsiębiorstwa społecznego, po zawarciu umowy ze starostą.
Przedsiębiorstwo społeczne może się również ubiegać o przyznanie:
– a to na podstawie już obowiązujących zasad.
Przedsiębiorstwo społeczne może uzyskać dofinansowanie oprocentowania zaciągniętych kredytów bankowych i w spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych, pod warunkiem wykorzystania tych kredytów na cele związane z rehabilitacją zawodową i społeczną osób niepełnosprawnych, w wysokości do 50% oprocentowania zaciągniętych kredytów.
Przedsiębiorstwu społecznemu przysługuje zwrot kosztów:
– o ile są to koszty dodatkowe, wynikające z zatrudnienia osób niepełnosprawnych, stanowiących co najmniej 50% ogółu osób zatrudnionych.
Podmioty, które będą kupować produkcję lub usługę wytworzoną bądź świadczoną przez przedsiębiorstwo społeczne, skorzystają z obniżenia o co najmniej 30% (do maksymalnie 50%) wpłat na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego będzie uprawniony do opracowania i wdrożenia resortowych programów wsparcia, wśród których mogą się znaleźć także dotacje na wsparcie działalności gospodarczej podmiotów ekonomii społecznej i przedsiębiorstw społecznych.
Dochody przedsiębiorstw społecznych, wydatkowane w roku podatkowym na cele związane z reintegracją zawodową i społeczną pracowników, w części niezaliczonej do kosztów uzyskania przychodów, zwolnione będą od podatku dochodowego od osób prawnych.
Prawie rok temu pisaliśmy o pakiecie unijnych regulacji o tajemniczej nazwie „FIT for 55” (zapraszamy do odświeżenia wiedzy tutaj).
Tak, jak przewidywano, nie było w Unii jednomyślności co do założonych celów transformacji klimatycznej. Największy opór budziło wprowadzenie od 2035 roku zakazu rejestracji samochodów z silnikami spalinowymi, niemniej dyrektywa w tym zakresie przeszła przez Parlament Europejski z sukcesem.
Parlament Europejski z początkiem czerwca cofnął do komisji projekt dot. handlu emisjami. W ostatnich dniach uchwalono m.in. poprawkę zakładającą wyłączenie z handlu pozwoleniami na emisję gazów cieplarnianych sektora finansowego.
Teraz projekty wchodzące do pakietu będą podlegały negocjacjom przedstawicieli Parlamentu Europejskiego, Komisji Europejskiej i Rady UE, które zakończą się ustaleniem ostatecznej treści rozporządzeń.
W poprzednim newsletterze wspominaliśmy o możliwości subskrypcji informacji o wnioskach składanych do Krajowego Rejestru Sądowego, która miała wejść w życie od 21 czerwca 2022 roku (zapraszamy tutaj). Nowe narzędzie nazwano Newsletterem Krajowego Rejestru Sądowego i udostępniono na stronie Portalu Rejestrów Sądowych dla zarejestrowanych użytkowników.
Po wpisaniu podmiotu do systemu monitorowania, możemy wybrać, przez jaki czas chcemy otrzymywać powiadomienia o zmianach (maksymalnie przez 1 rok) oraz czy chcemy otrzymywać powiadomienia mailowe. System umożliwia obserwowanie maksymalnie 50 podmiotów.
Wygląda na to, że system obecnie spełnia swoje funkcje. Zachęcamy do kontaktu, jeśli stwierdzili Państwo jakieś nieprawidłowości w działaniu Portalu bądź chcieliby Państwo uzyskać więcej informacji.
NEWSLETTER Nr 33 marzec 2024 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…
NEWSLETTER Nr 32 styczeń 2024 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…
NEWSLETTER Nr 31, październik 2023 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…
NEWSLETTER Nr 30, maj - wrzesień 2023 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska…
NEWSLETTER Nr 29, kwiecień 2023 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…
NEWSLETTER Nr 28, marzec 2023 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…