BiuletynSierpień 2024 r.

2024-08-30

NEWSLETTER

Nr 34 sierpień 2024 roku

Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska

 

Spis treści:

1.Dodatkowy urlop macierzyński dla rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie.

Proponowane zmiany

Warunki udzielania dodatkowego urlopu macierzyńskiego

2. Proponowana ochrona dla dodatkowego urlopu macierzyńskiego

3. Łatwiejszy dostęp przedsiębiorców do rynku zamówień publicznych.

Mniej formalności

4. Nowe warunki zwolnień podmiotowych dla przedsiębiorców na gruncie podatku VAT.

Obecne regulacje

Skutki

5. Przyszłość systemu e-Faktur i dalsze propozycje zmian.

Co dalej?

 

1. Dodatkowy urlop macierzyński dla rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej zgłosiło projekt zmian w kodeksie pracy, który w szczególności ma wspomóc rodziców dzieci urodzonych przedwcześnie.

Proponowane zmiany

Zmiany obejmą m.in. wprowadzenie dodatkowego urlopu macierzyńskiego, który będzie przysługiwał wraz pozostałymi urlopami: macierzyńskim, ojcowskim, rodzicielskim oraz wychowawczym. Autor projektu rozumiejąc różne sytuacje życiowe wynikające z narodzin dziecka wymagającego długotrwałej opieki szpitalnej, wyszedł naprzeciw oczekiwaniom pracownic, które wykorzystują urlop macierzyński spędzając czas w szpitalu. Dodatkowo po ustaniu opieki szpitalnej i w trakcie dalszego leczenia, niejednokrotnie rodzice dziecka zmuszeni są wykorzystywać przysługujący im urlop wypoczynkowy.

Warunki udzielania dodatkowego urlopu macierzyńskiego

Dodatkowy urlop będzie przysługiwał pracownicy bądź pracownikowi – ojcowi wychowującemu dziecko, fakultatywnie, na wniosek, bezpośrednio po wykorzystaniu urlopu macierzyńskiego, w trzech wymiarach:

  • 1 tygodnia dodatkowego urlopu macierzyńskiego za każdy tydzień pobytu dziecka w szpitalu do upływu 15. tygodnia po porodzie, jeśli dziecko urodziło się do 28 tygodnia ciąży lub z masą nie większą niż 1000 gram;
  • 1 tygodnia dodatkowego urlopu macierzyńskiego za każdy tydzień pobytu dziecka w szpitalu do upływu 8. tygodnia po porodzie, jeśli dziecko urodziło się między 28 a 36 tygodniem ciąży i z masą urodzeniową większą niż 1000 gram;
  • 1 tygodnia dodatkowego urlopu macierzyńskiego za każdy tydzień pobytu dziecka w szpitalu w okresie od 5. dnia do upływu 8. tygodnia po porodzie, jeśli dziecko urodziło się po ukończeniu 36. tygodnia ciąży i przebywa w szpitalu, pod warunkiem że pobyt dziecka w szpitalu po porodzie wynosi co najmniej 2 kolejne dni w okresie od 5. do 28. dnia po porodzie.

Ponadto dodatkowy urlop macierzyński zostanie objęty ochroną dotychczas przewidzianą w kodeksie pracy, tj. do dnia zakończenia urlopu pracodawca nie będzie mógł prowadzić przygotowań do wypowiedzenia lub rozwiązania bez wypowiedzenia stosunku pracy oraz wypowiedzieć ani rozwiązać stosunku pracy, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z winy pracownika.

 

2. Proponowana ochrona dla dodatkowego urlopu macierzyńskiego

Zmiany proponowane przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w projekcie już wyżej wymienionym obejmą także ustawę o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników w zakresie wypowiadania stosunków pracy w ramach grupowego zwolnienia. Będą jednak zmianami o charakterze dostosowującym. Ochrona przewidziana w tej ustawie obejmie pracowników, którzy skorzystali z dodatkowego urlopu macierzyńskiego. Podczas okresu objęcia szczególną ochroną przed wypowiedzeniem lub rozwiązaniem stosunku pracy pracodawca, warto przypomnieć, że tak jak dotychczas to funkcjonowało w odniesieniu do pozostałych urlopów, będzie mógł jedynie wypowiedzieć dotychczasowe warunki pracy i płacy także od dnia w którym pracownik złoży wniosek o dodatkowy urlop macierzyński.

Jeśli zostanie rozwiązana umowa o pracę pracownikiem, który złożył wniosek o dodatkowy urlop macierzyński, a który jednocześnie nie zgodził się na zaproponowane warunki pracy i płacy przez pracodawcę oraz rozwiązania umowy o pracę z upływem okresu wypowiedzenia, to na pracodawcy ciążyć będzie obowiązek wystarczającego udowodnienia, że wypowiedzenie warunków pracy i płacy nastąpiło z innych powodów.

 

3. Łatwiejszy dostęp przedsiębiorców do rynku zamówień publicznych

Do prac w Rządowym Centrum Legislacji w maju 2024 roku trafił projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Projekt implementuje rozwiązania przewidziane przepisami unijnymi.

Mniej formalności

Obecnie dużym obciążeniem dla ubiegających się o udzielenie zamówienia publicznego są formalności konieczne do wykazania spełnienia warunków do realizacji zamówienia przez wykonawcę, przy czym istniejące regulacje nie zakładają żadnej uproszczonej ścieżki przedkładania dokumentacji. Rozwiązaniem ma być proponowany projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, wprowadzający warunki oraz procedurę ubiegania się o certyfikat.

Głównym celem jest ułatwienie i usprawnienie procesu weryfikacji podmiotowej wykonawców, przez wprowadzenie do polskiego systemu zamówień publicznych certyfikacji wykonawców. Wydanie certyfikatu będzie potwierdzeniem, że wykonawca jest podmiotem rzetelnym i nie istnieją okoliczności mogące wykonawcę wykluczyć z postępowania o udzielenie zamówienia, a zamówienie zostanie zrealizowane w sposób dający rękojmię należytej wykonalności. Badana zdolność do należytego wykonawstwa będzie opierała się na zdolności technicznej i zawodowej, np. doświadczenia, kwalifikacji oraz potencjału technicznego.

Projekt zakłada wydawanie certyfikatu na okres od roku do 3 lat.

 

4. Nowe warunki zwolnień podmiotowych dla przedsiębiorców na gruncie podatku VAT

Jedną z najnowszych propozycji zmian przepisów jest ta zawarta w projekcie ustawy zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług. W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie przepisów w zakresie szczególnej procedury zwolnień dla małych przedsiębiorstw mających siedzibę działalności gospodarczej w państwach członkowskich innych niż to, w których podatek VAT jest należny.

Obecne regulacje

Obecnie ustawa o VAT  umożliwia stosowanie zwolnienia podmiotowego podatnikom mającym siedzibę działalności gospodarczej w Polsce, a jednocześnie u których roczna wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie 200.000 zł w poprzednim roku podatkowym. Ustawa o VAT nie pozwala jednak na takie zwolnienia podatnikom, którzy nie mają siedziby w Polsce, niezależnie od wielkości sprzedaży, którą rocznie osiągają. W efekcie, podatnicy bez siedziby w Polsce muszą rozliczać VAT od pierwszej sprzedaży na terenie kraju.

Skutki

Jeśli zmiany zostaną przyjęte w proponowanym przez projekt kształcie, możliwe będzie stosowanie zwolnienia podmiotowego z VAT w państwach członkowskich, które wprowadziły  procedurę szczególną dla małych przedsiębiorstw. Podatnicy posiadający siedzibę w innych państwach członkowskich,  jeśli uda im się spełnić warunki określone w ustawie o VAT,, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w Polsce. Równocześnie podatnicy z siedzibą działalności gospodarczej w  Polsce, po spełnieniu określonych warunków, będą mogli skorzystać ze zwolnienia podmiotowego w innych państwach członkowskich, zgodnie z warunkami określonymi przez te państwa.

 

5. Przyszłość systemu e-Faktur i dalsze propozycje zmian

Krajowy System e-Faktur nie wejdzie w życie w 2024 roku. Prezydent 5 czerwca 2024 roku podpisał ustawę wprowadzającą zmiany w terminie wejścia w życie obligatoryjnego KSeF od 1 lutego 2026 roku.

Co dalej?

Temat wdrożenia KSeF nie jest na tym etapie jeszcze zakończony. Ministerstwo Finansów oraz Krajowa Izba Skarbowa 18 lipca 2024 roku zorganizowały kolejne spotkanie konsultacyjne, na którym dyskutowane były dalsze propozycje zmian. Kolejny etap wprowadzania KSeF będzie tyczył się podzielenia obowiązku wprowadzenia KSeF. Propozycja Ministerstwa Finansów obejmuje wprowadzenie KSeF dwufazowo: dla przedsiębiorców, których wartość sprzedaży wraz z kwotą podatku przekroczy w 2025 roku 200 mln złotych termin wejścia w życie obowiązku to 1 lutego 2026 roku. Natomiast od 1 kwietnia 2026 roku mieliby zostać KSeF objęci pozostali przedsiębiorcy.

Oprócz tego można spodziewać się, że w kolejnych etapach prac na KSeF pojawią się nowe planowane rozwiązania, m.in.: umożliwienie przesyłania załączników do faktur dla branż wystawiających faktury o złożonym zakresie danych, modyfikację struktury logicznej e-faktury m.in. w zakresie zasad wskazywania terminu płatności, wyrównanie środowisk KSeF – pełne wdrożenie funkcjonalności „biznesowych” – wystawianie faktur w KSeF w modelu docelowym, ale bez zmiany obowiązków podatników. W debacie pojawiła się także kwestia faktur konsumenckich i ich fakultatywnego lub obowiązkowego przesyłania do KSeF, jak i również sposoby uproszczenia systemu przez stosowanie trybu offline i możliwość wystawiania faktur do 450 zł poza systemem.