BiuletynLuty 2025 r.

2025-02-18

NEWSLETTER

Nr 35 luty 2025 roku

Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska

 

Spis treści:

1.Projekt ustawy o zmianie ustawy o CEDIG i punkcie informacji dla przedsiębiorcy.

Nadchodzące zmiany

Co nowego?

2. Odroczenie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami.

Termin wprowadzenia

Skutki odroczenia obowiązku

3. Unijna zmiana przepisów o restrukturyzacji i upadłości.

Podstawy zmian

Z korzyścią dla przedsiębiorców

4. Przedsiębiorca a zrównoważony rozwój – nowe podstawy raportowania dla dużych podmiotów.

Czym jest dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie  równoważonego rozwoju CSRD?

Wprowadzone zmiany

Kogo będą dotyczyć zmiany?

 

 

1. Projekt ustawy o zmianie ustawy o CEDIG i punkcie informacji dla przedsiębiorcy

Każdy zakładający kiedykolwiek jednoosobową działalność gospodarczą miał styczność z Centralną Ewidencją i Informacją o Działalności Gospodarczej, a wielu również z Punktami Informacji dla przedsiębiorcy.

Nadchodzą zmiany

Jeszcze w 2024 roku do Rządowego Centrum Legislacji wpłynął projekt zmiany przepisów o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Ustawodawca zdaje się iść ścieżką zmian, wyznaczoną przez okres pandemii Covid – 19, kiedy to możliwość załatwienia sprawy online bez wychodzenia z domu stała się ważnym udogodnieniem, dla obu stron – przedsiębiorców i administracji publicznej. Proponowane zmiany nie mają charakteru rewolucyjnego, ale zostaną wprowadzone w celu usprawnienia działania tego systemu i rozszerzenia jego możliwości.

Co nowego?

Jeśli proponowane rozwiązania zostaną uchwalone bez zmian, przedsiębiorca może spodziewać się m.in.:

  • zintegrowania aplikacji mObywatel z systemem CEDIG, dzięki czemu obsługa stanie się możliwa na urządzeniach mobilnych,
  • umożliwienie organom koncesyjnym prowadzenia rejestru działalności regulowanej w ramach usługi udostępnianej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii oraz doprecyzowanie zakresu danych przekazywanych przez organy koncesyjne oraz izby rzemieślnicze,
  • uproszczenie procesu i stworzenie w CEDIG miejsca do publikacji informacji o spółce cywilnej, której wspólnikiem jest przedsiębiorca podlegający wpisowi do CEDIG, rozszerzenie zakresu informacji o udzielonych przez przedsiębiorców pełnomocnictwach CEDIG,
  • poszerzenie katalogu dokumentów, które można dołączyć do wniosku o wpis do CEDIG, np. zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (VAT-Z).

Przede wszystkim ustawodawca przewiduje odejście od formy papierowej składanych wniosków, na rzecz drogi on-line.

Powyższe propozycje należy ocenić pozytywnie, jako ułatwiające obsługę portalu zarówno przez samych przedsiębiorców, jak i ich kontrahentów.

 

2. Odroczenie obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami

Termin wprowadzenia

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami został odroczony w czasie – do końca marca 2025 roku. Jak podaje Ministerstwo Finansów, docelowo obowiązek ten ma zostać zniesiony – na tę chwilę prace w Sejmie trwają. Celem proponowanego rozwiązania jest zwiększenie stopnia wiarygodności udostępnianych przed podatników danych, jak i możliwości ich kontroli przez Krajową Administrację Skarbową.

Początkowo powyższy obowiązek miał wejść w życie już w 2022 roku. Jednakże pojawiające się wątpliwości związane z różnorodnością dostępnych na rynku rodzajów terminali, a wraz z tym wątpliwości natury technicznej, spowodowały, że prace nad tym rozwiązaniem musiały zostać przesunięte. Zamiennie ustawodawca zdecydował się na wprowadzenie obowiązku tzw. zastępczego raportowania do Szefa KAS przez agentów rozliczeniowych.

Projekt zmiany ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw zakłada zniesienie obowiązku integracji kas z terminalami, przy jednoczesnym utrzymaniu bezterminowo rozwiązania zastępczego, tj. raportowania przez agentów rozliczeniowych.

Grono przedsiębiorców objętych tym obowiązkiem może być liczne, w końcu zgodnie z obowiązującym prawem, przedsiębiorca ma obowiązek umożliwienia dokonywania płatności w formie bezgotówkowej w każdym miejscu, w którym działalność gospodarcza jest faktycznie wykonywana, w szczególności w lokalu, poza lokalem przedsiębiorstwa lub w pojeździe wykorzystywanym do świadczenia usług transportu pasażerskiego, przy użyciu instrumentu płatniczego (art. 19a § 1 ustawy prawo przedsiębiorców).

Skutki odroczenia obowiązku

Przedsiębiorca, który podlegałby  temu obowiązkowi, uniknie kłopotliwego i być może kosztownego procesu wymiany kasy rejestrującej oraz jej integracji, a ponadto zniesiona zostanie kara grzywny w wysokości 5 tysięcy złotych wymierzana za uchylanie się od tego obowiązku.

 

3. Unijna zmiana przepisów o restrukturyzacji i upadłości

Do prac sejmu trafił projekt ustawy o zmianie ustawy prawo restrukturyzacyjne oraz ustawy prawo upadłościowe. Ma on na celu implementację dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniająca dyrektywę (UE) 2017/1132 (dyrektywa o restrukturyzacji i upadłości), nazywaną też „dyrektywą drugiej szansy”.

Podstawy zmian

Jak wskazuje projekt ustawy, założeniem nowych regulacji jest umożliwienie funkcjonowania przedsiębiorcom znajdującym się w trudnej sytuacji, w tym kontynuację prowadzenia dalej działalności przy jednoczesnym ograniczeniu likwidacji miejsc pracy oraz ujednolicenie regulacji dotyczących postępowań restrukturyzacyjnych w krajach członkowskich dla zapewnienia prawidłowego funkcjonowania rynku wewnętrznego.

Z korzyścią dla przedsiębiorców

Dyrektywa nakłada na państwa członkowskie UE obowiązek wprowadzenia tzw. narzędzi wczesnego ostrzegania, do których zaliczać się będzie np. utworzenie mechanizmów alarmowych w przypadkach, gdy dłużnik nie dokonał określonych płatności, powstanie usług doradczych świadczonych przez organizacje publiczne lub prywatne oraz stworzenie zachęt w ramach prawa krajowego dla osób trzecich posiadających informacje dot. dłużnika (chodzi o księgowych, organy podatkowe lub organy ds. zabezpieczenia społecznego, którzy mogliby wcześniej zaalarmować dłużnika o niekorzystnych zmianach).

Innym pomysłem, który niewątpliwie może zadziałać na korzyść przedsiębiorców, jest zmiana przepisów, które w niektórych krajach uniemożliwiają wszczęcie postępowania restrukturyzacyjnego dla rentownych dłużników, ale w trudnej sytuacji finansowej.

Jedno z najważniejszych postanowień dyrektywy zostało zawarte w art. 20 ust. 1, zgodnie z którym niewypłacalny przedsiębiorca powinien mieć dostęp do co najmniej jednego postępowania, które pozwoliłoby na całkowite umorzenie długów.

Oprócz tego projekt zakłada obowiązkowe zawarcie informacji w planie restrukturyzacji o zmianach w strukturze zatrudnienia oraz ich możliwych skutkach dla pracowników.

 

4. Przedsiębiorca a zrównoważony rozwój – nowe podstawy raportowania dla dużych podmiotów

Czym jest dyrektywa w sprawie sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie  równoważonego rozwoju CSRD?

Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) to dyrektywa unijna, ukierunkowana na poszerzenie udostępnianych przez duże podmioty informacji z zakresu zrównoważonego rozwoju. Docelowo chodzi o to, by przekazywane informacje o kwestiach środowiskowych, społecznych oraz zarządczych były weryfikowalne i porównywalne. Już wcześniej Unia Europejska uchwaliła dyrektywę NFRD (Non – financial Reporting Directive), na podstawie której największe spółki rynku unijnego były obowiązane do składania raportów dotyczących tego, w jaki sposób zrównoważony rozwój warunkuje działalność największych podmiotów, a także jak ich działalność wpływa na środowisko oraz społeczeństwo.

Sejm 6 grudnia 2024 roku przyjął ustawę o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw. Zgodnie z nowymi przepisami, wprowadzony zostaje obowiązek sporządzania sprawozdawczości ESG (E – Enviromental, S – Social, G – Governance) przez określoną grupę przedsiębiorstw i poddania jej atestacji przez biegłych rewidentów.

Wprowadzane zmiany

Wśród zmian pojawią się: wymóg jednolitego raportowania, co będzie oznaczać zmianę na rzecz raportowania wg. Europejskich Standardów Sprawozdawczości Zrównoważonego Rozwoju (ESRS). Poszerzony zostanie zakres przedstawianych informacji dotyczących kwestii zrównoważonego