NEWSLETTER
Nr 2, styczeń 2021 roku
Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska
Spis treści
Obowiązki podmiotu rynku finansowego.
Ustawa o doręczeniach elektronicznych.
Wyłączenie stosowania doręczeń elektronicznych i hybrydowych.
Adres do doręczeń elektronicznych.
Zmiany w kodeksie spółek handlowych.
Terminy stosowania doręczeń elektronicznych i hybrydowych przez niektóre podmioty publiczne.
Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia.
Brak możliwości odmowy przyjęcia mandatu.
Dematerializacja akcji w spółkach akcyjnych i rejestr akcjonariuszy.
Rezygnacja z akcji w formie dokumentowej.
Rejestracja akcji spółki niepublicznej w depozycie papierów wartościowych.
Konsekwencje dematerializacji akcji
Dofinansowanie wynagrodzeń pracowników przedsiębiorców niektórych gałęzi gospodarki.
Ponowne świadczenia postojowe dla niektórych przedsiębiorców.
Dotacja na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej.
Zwolnienie z obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne, zdrowotne i inne.
9 grudnia 2020 roku do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o rozpatrywaniu reklamacji i sporów klientów podmiotów rynku finansowego oraz o Funduszu Edukacji Finansowej (druk nr 834, dalej jako: „ustawa o reklamacjach”). 14 grudnia 2020 roku projekt został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu i według stanu na 19 stycznia 2021 roku nic się w tym zakresie nie zmieniło. Jak można zauważyć na stronie internetowej Sejmu dot. projektu, „projekt dotyczy zwiększenia efektywności w zakresie ochrony, zarówno w zakresie zbiorowych, jak i indywidualnych, interesów klientów podmiotów rynku finansowego, przez zintegrowanie organów właściwych w tym obszarze i przejęcie dotychczasowych kompetencji Rzecznika Finansowego przez Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów”.
Z chwilą wejścia w życie ustawy o reklamacjach, utraci moc ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2279). Nowa ustawa o reklamacjach powtarza wiele regulacji zawartych w ustawie z 5 sierpnia 2015 r., znosząc jednocześnie funkcję Rzecznika Finansowego.
Ochronie na mocy ustawy o reklamacjach podlega klient podmiotu rynku finansowego (dalej jako: „klient”), przez którego rozumie się (art. 2 pkt. 1 ustawy o reklamacjach):
– również jeżeli jest osobą fizyczną, taką jak przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą zarejestrowaną w rejestrze przedsiębiorców lub osoba fizyczna prowadząca działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych oraz chowu i hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego.
Wśród podmiotów rynku finansowego (art. 2 pkt. 2 ustawy o reklamacjach, dalej jako: „podmiot”) wyróżnić należy:
Ilekroć w ustawie o reklamacjach jest mowa o Urzędzie, należy rozumieć przez to Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKIK).
Reklamacja w rozumieniu ustawy o reklamacjach to wystąpienie skierowane do podmiotu rynku finansowego przez jego klienta, w którym klient zgłasza zastrzeżenia dotyczące usług świadczonych przez podmiot rynku finansowego (art. 2 pkt. 3 ustawy o reklamacjach).
Reklamacja może być złożona w każdej jednostce podmiotu rynku finansowego, obsługującej klientów. Ustawa dopuszcza następujące formy składania reklamacji (art. 3 ust. 2 ustawy o reklamacjach):
Informacje dotyczące reklamacji, w szczególności w zakresie miejsca i formy, terminu rozpatrzenia, sposobu powiadomienia o rozpatrzeniu i trybu odwoławczego, powinny być zamieszczone w umowie zawieranej z klientem. Jeśli reklamacja dotyczy klienta, który nie zawarł umowy z podmiotem, ww. informacje są dostarczane klientowi w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zgłoszenie roszczeń wobec podmiotu (art. 4 ustawy o reklamacjach).
Po złożeniu reklamacji, podmiot rozpatruje ją i w terminie 30 dni od otrzymania reklamacji udziela klientowi odpowiedzi w formie papierowej lub za pomocą innego trwałego nośnika informacji, ewentualnie – na wniosek klienta – pocztą elektroniczną. W szczególnie skomplikowanych przypadkach ww. termin może zostać przedłużony maksymalnie do 60 dni od otrzymania reklamacji (art. 6 ustawy o reklamacjach). W przypadku niezachowania terminu, reklamację uważa się za rozpatrzoną zgodnie z jej treścią.
Odpowiedź na reklamację powinna zawierać (art. 7 ustawy o reklamacjach):
W razie nieuwzględnienia reklamacji, podmiot obowiązany jest zamieścić w odpowiedzi na reklamację pouczenie o możliwości (art. 8 ustawy o reklamacjach):
Podmiot rynku finansowego corocznie, w terminie 45 dni od zakończenia roku kalendarzowego, będzie obowiązany przekazywać Prezesowi UOKIK sprawozdanie dotyczące rozpatrywania reklamacji i liczby wystąpień klientów na drogę postępowania sądowego (art. 9 ustawy o reklamacjach).
Spór pomiędzy klientem a podmiotem rynku finansowego może być prowadzony w trybie pozasądowego postępowania w sprawie rozwiązywania sporów, prowadzonego przez Koordynatora do spraw pozasądowego rozwiązywania sporów między klientem a podmiotem rynku finansowego działający przy Prezesie UOKIK. Koordynator jest podmiotem uprawnionym do prowadzenia postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w rozumieniu ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (art. 21 ustawy o reklamacjach).
Wniosek o wszczęcie postępowania może złożyć klient. Wniosek musi spełniać warunki określone w art. 33 ust. 2 ustawy o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich, czyli zawierać co najmniej oznaczenie stron, dokładnie określone żądanie, wskazanie rodzaju postępowania oraz podpis wnioskodawcy. Do wniosku dołącza się opis okoliczności sprawy, informacje na temat dotychczasowego przebiegu sporu oraz kopie posiadanych przez wnioskodawcę dokumentów potwierdzających informacje zawarte we wniosku (art. 24 ustawy o reklamacjach).
Koordynator odmawia rozpatrzenia sporu, w przypadku gdy:
Pomimo, iż możliwość rozpatrywania sporów klienta z podmiotem rynku finansowego w trybie pozasądowego postępowania należy ocenić pozytywnie, to jednak wskazane powyżej okoliczności, uzasadniające odmowę wszczęcia postępowania przez Koordynatora, mogą wzbudzać wątpliwości. W szczególności warto zwrócić uwagę na nieostre kryterium „spowodowania uciążliwości” dla podmiotu rynku finansowego przez wniosek o wszczęcie postępowania, które skutkuje odmową rozpatrzenia sporu. Tak sformułowana okoliczność może niweczyć wszelkie próby pozasądowego rozwiązania sporu, podejmowane przez klientów – w rzeczywistości bowiem każde skierowanie sprawy do Koordynatora powodować będzie uciążliwości dla podmiotu rynku finansowego, zważywszy chociażby na fakt, iż udział w postępowaniu jest dla podmiotu obowiązkowy (art. 26 ustawy o reklamacjach).
Prezes UOKIK może nakładać na podmiot rynku finansowego karę pieniężną do wysokości 100 000 zł za naruszenie obowiązków:
22 grudnia 2020 roku w Dzienniku Ustaw ogłoszono o Ustawie z dnia 18 listopada 2020 roku o doręczeniach elektronicznych (dalej jako: „ustawa o doręczeniach”). Ustawa wejdzie w życie 1 lipca 2021 roku i stanowi krajowe odwzorowanie i uzupełnienie zasad wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi wskazanych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylającym dyrektywę 1999/93/WE (dalej jako: „rozporządzenie 910/2014”).
Ustawa o doręczeniach znajdzie zastosowanie w przypadku doręczeń przesyłek przez podmiot publiczny, czyli jednostkę sektora finansów publicznych, inne państwowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, osoby prawne utworzone w celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, związki ww. podmiotów oraz komornika sądowego (art. 2 pkt 6 ustawy o doręczeniach).
Ustawy nie stosuje się do doręczania korespondencji:
Podmiotem niepublicznym jest osoba fizyczna i podmiot inny niż podmiot publiczny.
Ustawa o doręczeniach w zakresie definicji publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego odsyła do rozporządzenia 910/2014, zgodnie z którym wskazane wyrażenie „oznacza usługę umożliwiającą przesłanie danych między stronami trzecimi drogą elektroniczną i zapewniającą dowody związane z posługiwaniem się przesyłanymi danymi, w tym dowód wysłania i otrzymania danych, oraz chroniącą przesyłane dane przed ryzykiem utraty, kradzieży, uszkodzenia lub jakiejkolwiek nieupoważnionej zmiany” (art. 3 pkt 36 rozporządzenia 910/2014). W dalszej części opracowania ww. usługa będzie nazywana skrótowo „doręczeniem elektronicznym”.
Kwalifikowane usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego (dalej również jako „kwalifikowane doręczenia elektroniczne”) to doręczenia elektroniczne, spełniające następujące wymogi:
Zgodnie z art. 4 ustawy o doręczeniach, podmiot publiczny doręcza korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych. W przypadku gdy adres do doręczeń elektronicznych podmiotu niepublicznego nie został wpisany do bazy adresów elektronicznych, doręczenie korespondencji następuje na adres do doręczeń elektronicznych, z którego podmiot niepubliczny nadał korespondencję.
Wpis adresu elektronicznego do bazy adresów jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres (art. 7 ust. 1 ustawy o doręczeniach). Obowiązek posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy, powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, spoczywa na następujących podmiotach (art. 9 ustawy o doręczeniach):
Inne niż wskazane powyżej podmioty niepubliczne mają prawo do posiadania adresu do doręczeń powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego albo kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego (art. 10 ustawy o doręczeniach).
Podmiot niepubliczny, obowiązany do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych, może zrezygnować z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i powiązanej z nią skrzynki do doręczeń pod warunkiem zapewnienia możliwości doręczania mu korespondencji na adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego wpisany do bazy adresów elektronicznych (art. 23 ustawy o doręczeniach).
W przypadku podmiotów wpisanych do CEIDG i KRS, wpis do bazy adresów elektronicznych następuje automatycznie po uzyskaniu informacji z właściwego rejestru lub ewidencji (art. 28 ustawy o doręczeniach).
Ustawa o doręczeniach w zakresie definicji publicznej usługi hybrydowej odsyła do ustawy Prawo pocztowe. I tak, za publiczną usługę hybrydową uznamy przesyłanie przesyłek pocztowych przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, jeżeli na etapie przyjmowania, przemieszczania lub doręczania przekazu informacyjnego przyjmują one fizyczną formę przesyłki listowej, jeśli nadawcą przesyłki jest podmiot publiczny. W dalszej części opracowania ww. usługa określana będzie skrótowo „doręczeniem hybrydowym”.
Podmiot publiczny doręcza korespondencję wymagającą uzyskania potwierdzenia jej nadania lub odbioru z wykorzystaniem publicznej usługi hybrydowej w przypadku (art. 5 ustawy o doręczeniach):
Operator wyznaczony, świadcząc publiczną usługę hybrydową, przekształca dokument elektroniczny nadany przez podmiot publiczny z adresu do doręczeń elektronicznych w przesyłkę listową w celu doręczenia korespondencji do adresata. Przekształcenie odbywa się w sposób zautomatyzowany, zapewniający ochronę tajemnicy pocztowej na każdym etapie realizacji usługi (art. 46 ustawy o doręczeniach). Dniem nadania przesyłki jest dzień odebrania dokumentu elektronicznego przez operatora.
Przepisy dot. doręczeń elektronicznych i hybrydowych nie znajdą zastosowania, gdy:
Zaznaczenia wymaga, iż istnienie ww. przesłanek wykluczających zastosowanie doręczenia elektronicznego bądź hybrydowego ocenia nadawca korespondencji (art. 6 ustawy o doręczeniach).
Adresem do doręczeń elektronicznych jest adres elektroniczny podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług (art. 2 pkt 1 ustawy o doręczeniach).
Utworzenie adresu do doręczeń elektronicznych następuje na podstawie wniosku lub automatycznie, po uzyskaniu przez ministra właściwego ds. informatyzacji za pośrednictwem systemu teleinformatycznego danych przekazanych w związku z wnioskiem o wpis do KRS lub CEIDG (art. 11 ustawy o doręczeniach).
Wniosek składa się z wykorzystaniem formularza internetowego.
Podmiot niepubliczny niebędący osobą fizyczną obowiązany jest do wyznaczenia administratora skrzynki doręczeń. Administrator jest uprawniony do aktywacji adresu do doręczeń elektronicznych powiązanego z publiczną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz zarządzania skrzynką doręczeń (art. 19 ustawy o doręczeniach).
Dowód otrzymania korespondencji przesyłanej w ramach doręczenia elektronicznego i hybrydowego wystawiany jest po (art. 41 ustawy o doręczeniach):
– od momentów wskazanych w punktach 1-3 powyżej korespondencję uznaje się za doręczoną.
Wprowadzenie doręczeń elektronicznych i hybrydowych wpłynie także na postępowanie cywilne. Wprowadzona zostanie możliwość wnoszenia pism procesowych na adres do doręczeń elektronicznych sądu (art. 125, dodany § 5 k.p.c.).
Jeżeli warunki techniczne i organizacyjne sądu to umożliwiają, doręczeń dokonuje się na adres do doręczeń elektronicznych, wpisany do bazy adresów elektronicznych, a w przypadku braku takiego adresu – na adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, z którego adresat wniósł pismo. Doręczenia elektronicznego można dokonać wobec strony będącej osobą fizyczną tylko wtedy, gdy wniosła ona pismo z adresu do doręczeń elektronicznych albo wskazała ten adres jako adres do doręczeń. Nie dotyczy to doręczeń dla przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (dodany art. 1312 k.p.c.).
Ustawa o doręczeniach w art. 90 nowelizuje ustawę z dnia 15 września 2000 roku – Kodeks spółek handlowych (dalej jako: „k.s.h.”), w szczególności w zakresie sposobu komunikacji Spółki ze wspólnikami. Wprowadzona zostanie możliwość doręczeń niektórych pism na adresy do doręczeń elektronicznych, przy czym należy odróżnić pojawiające się w regulacjach ww. kodeksu doręczenia pocztą elektroniczną od doręczeń elektronicznych – ilekroć w kodeksie jest mowa o doręczeniach na adres do doręczeń elektronicznych, taki zapis traktuje o doręczeniach w reżimie ustawy o doręczeniach, a nie o wysyłaniu korespondencji na adres pospolitej poczty elektronicznej (e-mail).
W prostej spółce akcyjnej możliwe będzie stosowanie doręczeń elektronicznych podczas wysyłania zaproszeń na walne zgromadzenie akcjonariuszy (art. 30087 § 1 k.s.h.).
W sprawach dotyczących spółki akcyjnej wskazana opcja doręczeń będzie dopuszczalna:
W spółce z ograniczoną odpowiedzialnością doręczenia elektroniczne będą możliwe w zaproszeniu na zgromadzenie wspólników (jeśli wspólnik uprzednio wyraził na to zgodę – obok możliwości wysyłki zaproszenia na adres poczty elektronicznej e-mail, art. 238 § 1 k.s.h.).
Ponadto we wszystkich spółkach handlowych w zgłoszeniu tych spółek do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego będzie możliwość wyboru pomiędzy wskazaniem adresu, adresu do doręczeń bądź adresu do doręczeń elektronicznych w przypadku wspólników (w spółce jawnej), partnerów (w spółce partnerskiej), komplementariuszy (w spółce komandytowej i komandytowo-akcyjnej), członków zarządu (w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, prostej spółce akcyjnej), likwidatorów (w spółce jawnej, spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, spółce akcyjnej) oraz jedynego wspólnika (w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością, odpowiednio: jedynego akcjonariusza w spółce akcyjnej).
W przypadku spółki akcyjnej oraz prostej spółki akcyjnej, będzie możliwość wyboru pomiędzy wskazaniem adresu, adresu do doręczeń bądź adresu do doręczeń elektronicznych w rejestrze akcjonariuszy, a w spółce akcyjnej – dodatkowo w świadectwie rejestrowym.
Ustawa o doręczeniach różnicuje daty wprowadzenia doręczeń elektronicznych i hybrydowych dla poszczególnych podmiotów publicznych w art. 155. W tym miejscu wskazane zostaną – w kolejności chronologicznej – daty związania podmiotów publicznych przepisami ustawy w zakresie stosowania doręczeń.
Od 1 października 2021 roku doręczenia elektroniczne lub hybrydowe będą stosować organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy.
Od 1 stycznia 2022 roku doręczenia elektroniczne lub hybrydowe będą stosować:
Od 1 stycznia 2023 roku doręczenia elektroniczne lub hybrydowe będą stosować:
Od 1 października 2029 roku doręczenia elektroniczne lub hybrydowe będą stosować:
Inne niż wymienione powyżej podmioty publiczne będą stosować doręczenia elektroniczne lub hybrydowe od 1 stycznia 2025 roku.
8 stycznia 2021 roku do Sejmu wpłynął poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia (dalej: k.p.w.). 13 stycznia 2021 roku projekt został skierowany do I czytania na posiedzeniu Sejmu, które może odbyć się najwcześniej 24 lub 25 lutego 2020 roku. Warto poruszyć temat tej nowelizacji, gdyż wywołała poruszenie opinii publicznej, szczególnie w mediach społecznościowych. Zmiany, które mogą nastąpić na skutek uchwalenia ustawy w pierwotnym kształcie, a które mogą dotyczyć każdego człowieka – kierowcy, pieszego, właściciela psa – opisane zostaną poniżej.
Nowelizacja zakłada wprowadzenie nowego rodzaju orzeczenia – „nakazu karnego”, nieznanego dotychczas postępowaniu w sprawach wykroczeniowych, wydawanego przez referendarza sądowego, gdy przewiduje to ustawa (art. 32, nowe brzmienie § 2 k.p.w.). Nakaz karny może być wydany na posiedzeniu w sprawach o wykroczenia, w których wystarczające jest wymierzenie nagany albo grzywny. Nakaz karny, od którego nie wniesiono sprzeciwu lub sprzeciw cofnięto, ulega wykonaniu jak prawomocny wyrok skazujący (dodany art. 94a k.p.w.).
Odebrane zostanie prawo do odmowy przyjęcia mandatu karnego (uchylony § 2 art. 97 k.p.w.). W przypadku odmowy odbioru mandatu lub pokwitowania odbioru mandatu, funkcjonariusz sporządzi na mandacie odpowiednią wzmiankę, na podstawie której mandat uznaje się za odebrany (art. 98, dodany § 8 k.p.w.).
Od nieprawomocnego mandatu karnego ukaranemu przysługiwać będzie odwołanie do sądu w terminie 7 dni od dnia nałożenia grzywny. Za dzień nałożenia grzywny uznaje się dzień:
Odwołanie kieruje się do sądu rejonowego właściwego ze względu na miejsce popełnienia wykroczenia (dodany art. 99a k.p.w.). W odwołaniu wskazać należy:
Sąd może wstrzymać wykonanie zaskarżonego mandatu karnego. Ukarany nie może w postępowaniu sądowym powoływać innych dowodów, niż wskazane w odwołaniu, chyba że dowód nie był mu znany w chwili wniesienia odwołania. Sąd rozpoznający sprawę może orzec na niekorzyść oskarżonego, co oznacza, że będzie mógł orzec wyższą karę, niż nałożoną mandatem. Nowelizacja wprowadza następujące dopuszczalne rozstrzygnięcia w formie wyroku:
Od wyroku sądu w przedmiocie odwołania stronom przysługuje apelacja (dodany art. 99b k.p.w.).
Mandat karny staje się prawomocny z chwilą upływu terminu do wniesienia odwołania, cofnięcia odwołania lub uprawomocnienia się wyroku utrzymującego mandat w mocy albo wyroku sądu odwoławczego utrzymującego w mocy taki wyrok. W przypadku mandatu zaocznego (nałożonego na osobę nieobecną w miejscu popełnienia wykroczenia) prawomocność następuje z chwilą uiszczenia grzywny.
Kwoty uiszczone lub wyegzekwowane z tytułu grzywny nałożonej mandatem karnym zalicza się na poczet grzywny orzeczonej przez sąd za to samo wykroczenie (dodany nowelizacją art. 52b kodeksu karnego wykonawczego).
Najistotniejszą konsekwencją postulowanych zmian będzie odwrócenie ciężaru dowodowego – obecnie to oskarżyciel ma obowiązek przedstawiać dowody na potwierdzenie popełnienia przez obwinionego zarzuconego mu czynu. Obwiniony uznawany jest za niewinnego, dopóki jego wina nie zostanie udowodniona i stwierdzona prawomocnym wyrokiem (vide: art. 5 Kodeksu postępowania karnego, który znajduje zastosowanie w postępowaniu wykroczeniowym przez odesłanie z art. 8 k.p.w.). W przypadku wprowadzenia nowelizacji k.p.w. w proponowanym kształcie, to obwiniony obowiązany będzie przedstawiać dowody na udowodnienie swojej niewinności, zaś jego wina będzie stwierdzana przez okoliczność nałożenia przez uprawnionego funkcjonariusza mandatu karnego. Co więcej, wszelkie dowody przedstawiane na okoliczność wykazania niewinności obwinionego będą musiały znaleźć się w odwołaniu od mandatu, a zatem na skompletowanie tych dowodów obwiniony będzie miał jedynie 7 dni. Taki tryb postępowania może utrudnić, a niekiedy nawet uniemożliwić obwinionemu wykazanie swojej niewinności, uzależniając stwierdzenie winy od subiektywnej oceny funkcjonariusza nakładającego mandat.
1 marca 2021 roku wejdzie w życie ustawa z 30 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (dalej jako: „ustawa nowelizująca k.s.h.”), na mocy której wprowadzona zostanie dematerializacja akcji wszystkich spółek akcyjnych, czyli wyłączenie dokumentowej formy akcji i obowiązek prowadzenia rejestru akcjonariuszy.
Należy pamiętać, iż – pomimo braku odrębnych regulacji – poniższe zasady zastosowanie znajdą także w spółkach komandytowo-akcyjnych, wobec odesłania zawartego w art. 126 § 1 pkt 2 k.s.h.
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 328 § 1 k.s.h., akcje (oraz odpowiednio warranty subskrypcyjne, świadectwa użytkowe, świadectwa założycielskie i inne tytuły uczestnictwa w dochodach lub podziale majątku spółki) nie będą miały formy dokumentu. Moc obowiązująca dokumentów akcji wydanych przez spółkę wygaśnie z mocy prawa 1 marca 2021 roku. Dokument akcji zachowuje moc dowodową wyłącznie w zakresie wykazania przez akcjonariusza wobec spółki, że przysługują mu prawa udziałowe – przez okres pięciu lat od wejścia w życie nowelizacji (art. 15 ustawy nowelizującej k.s.h.).
Spółka ma obowiązek pięciokrotnie wezwać akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji w spółce – przy czym pierwsze wezwanie powinno było nastąpić do 30 września 2020 roku. Wezwania powinny być dokonywane w odstępach wynoszących od dwóch tygodni do miesiąca (art. 16 ustawy nowelizującej k.s.h.).
Akcje spółki niepublicznej będą podlegały zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy, prowadzonym przez podmiot uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych – czyli na przykład dom maklerski. Rejestr akcjonariuszy prowadzony będzie w formie elektronicznej, zaś wybór podmiotu prowadzącego rejestr wymaga uchwały walnego zgromadzenia (dodany art. 3281 k.s.h.).
Spółka akcyjna obowiązana jest – przed pierwszym wezwaniem akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji – do zawarcia umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy, której rozwiązanie będzie możliwe jedynie pod warunkiem zawarcia nowej umowy. Umowa stanowi podstawę do rejestracji praw poboru akcji oraz do pośredniczenia przez podmiot prowadzący rejestr w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji (takich jak na przykład wypłata dywidendy), przy czym statut może wykluczyć ww. pośredniczenie (dodany art. 3282 k.s.h.).
Rejestr akcjonariuszy powinien zawierać:
Dodatkowo, na żądanie osób uprawnionych, rejestr akcjonariuszy może zawierać:
Podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy dokonuje wpisu w rejestrze na żądanie spółki lub osoby mającej interes prawny w dokonaniu wpisu niezwłocznie, nie później niż w terminie tygodnia od otrzymania żądania. Przed dokonaniem wpisu informacja o treści zamierzonego wpisu przesyłana jest do osoby, której prawa mają być wykreślone, zmienione lub obciążone przez wpis (dodany art. 3284 k.s.h.).
Osoba żądająca wpisu przedkłada podmiotowi prowadzącemu rejestr dokumentację, uzasadniającą dokonanie wpisu. Dokumenty te powinny być weryfikowane przez podmiot w zakresie ich treści i formy, nie ma natomiast obowiązku badania ich zgodności z prawem oraz prawdziwości (w tym podpisów), chyba, że podmiot prowadzący rejestr poweźmie uzasadnione wątpliwości w tym przedmiocie. Podmiot obowiązany jest do uwzględnienia ograniczeń co do rozporządzenia akcją (dodany art. 3284 k.s.h.).
Rejestr akcjonariuszy jest jawny wyłącznie dla spółki oraz akcjonariuszy. Podmiot prowadzący rejestr udostępnia dane z rejestru spółce oraz akcjonariuszom w postaci papierowej bądź elektronicznej (dodany art. 3285 k.s.h.).
Wpis w rejestrze akcjonariuszy jest konstytutywny (czyli konieczny dla skuteczności) dla nabycia akcji albo ustanowienia na niej ograniczonego prawa rzeczowego (dodany art. 3289 k.s.h.), z wyjątkiem:
Co istotne, wobec spółki za akcjonariusza uważa się tylko osobę wpisaną do rejestru akcjonariuszy (art. 343, zmieniony § 1 k.s.h.). Uprawnieni z akcji oraz zastawnicy i użytkownicy, którym przysługuje prawo głosu, mają prawo uczestniczenia w walnym zgromadzeniu spółki niepublicznej, jeżeli zostali wpisani do rejestru akcjonariuszy co najmniej na tydzień przed dniem odbycia walnego zgromadzenia (art. 406, zmieniony § 1 k.s.h.).
Świadectwo rejestrowe jest dokumentem imiennym, wydawanym przez podmiot prowadzący rejestr akcjonariuszy na żądanie akcjonariusza, zastawnika lub użytkownika uprawnionego do wykonywania prawa głosu z akcji, potwierdzającym uprawnienia wynikające z akcji, które nie mogą być realizowane wyłącznie na podstawie zapisów w rejestrze akcjonariuszy (dodany art. 3286 k.s.h.). Termin na wydanie świadectwa rejestrowego upływa po tygodniu od zgłoszenia żądania przez uprawnioną osobę.
Świadectwo rejestrowe powinno zawierać:
Wyłączono możliwość rozporządzania akcjami w liczbie wskazanej w treści świadectwa rejestrowego od chwili jego wystawienia do chwili utraty jego ważności albo zwrotu świadectwa wystawiającemu. Na ten okres akcje we wskazanej liczbie blokowane są w rejestrze akcjonariuszy (dodany art. 3287 k.s.h.). Kilka świadectw rejestrowych może obejmować te same akcje, pod warunkiem, że cel wystawienia każdego ze świadectw jest odmienny.
Ustawodawca wskazuje następujące przyczyny utraty ważności świadectwa rejestrowego:
Alternatywą dla prowadzenia rejestru akcjonariuszy spółki niepublicznej jest zarejestrowanie akcji w depozycie papierów wartościowych. Decyzję w tym zakresie podejmuje walne zgromadzenie uchwałą. Wówczas dematerializację akcji takiej spółki przeprowadza się w oparciu o ustawę o obrocie instrumentami finansowymi (dodany art. 32811 k.s.h.). Akcje tej samej spółki nie mogą być jednocześnie zarejestrowane w rejestrze akcjonariuszy oraz depozycie papierów wartościowych.
Do spółki niepublicznej, której akcje zarejestrowano w depozycie papierów wartościowych, stosuje się przepisy o organizacji walnego zgromadzenia spółki publicznej.
Konsekwencją dematerializacji akcji jest także szereg drobnych zmian w kodeksie spółek handlowych, niezmieniających jednak w istotny sposób znaczenia nowelizowanych regulacji – wobec tego zostaną one pominięte w niniejszym opracowaniu. Spośród przykładowych zmian związanych z dematerializacją wskazać można między innymi zastąpienie regulacji dotyczącej unieważnienia dokumentu akcji w przypadku zwłoki z zapłatą wpłaty na akcje przez akcjonariusza, instytucją pozbawienia przez spółkę praw udziałowych przez wykreślenie z rejestru akcjonariuszy i wpisanie w jego miejsce spółki (art. 331 § 1 k.s.h.).
Podobnie, poprzez uchylenie art. 335 k.s.h., wyłączono możliwość wydawania dokumentów akcji imiennych i świadectw tymczasowych przed pełną wpłatą, co jest naturalnym skutkiem dematerializacji akcji.
Zastawnik i użytkownik będą mogli wykonywać prawo głosu z akcji, jeśli przewiduje to czynność prawna ustanawiająca ograniczone prawo rzeczowe oraz gdy w rejestrze akcjonariuszy lub na rachunku papierów wartościowych dokonano wzmianki o jego ustanowieniu i upoważnieniu do wykonywania prawa głosu (art. 340, znowelizowany § 1 k.s.h.).
Skutkiem dematerializacji akcji jest także zwolnienie zarządu z obowiązku prowadzenia księgi akcyjnej (uchylony art. 341 k.s.h.).
Za niewykonanie niektórych obowiązków, związanych z procesem dematerializacji akcji, ustawodawca przewidział odpowiedzialność karną w art. 18 ustawy nowelizującej k.s.h. Na mocy tej regulacji osoby uprawnione do prowadzenia spraw i reprezentowania spółki akcyjnej albo komandytowo-akcyjnej, dopuszczające do niedokonywania wezwań akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji oraz niezawierające umowy o prowadzenie rejestru akcjonariuszy (lub rejestrację akcji w depozycie papierów wartościowych), mogą podlegać grzywnie do 20.000,00 zł.
8 grudnia 2020 roku opublikowano wyrok Trybunału Konstytucyjnego z 2 grudnia 2020 roku (sygn. akt: SK 9/17), stwierdzającego niezgodność art. 34 ust. 1 ustawy z 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (dalej: ustawa o kosztach) z art. 45 ust. 1 w zw. z art. 31 ust. 3 i art. 77 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, przez to, że wprowadza nieproporcjonalnie wysoką opłatę stałą od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej.
Warto – w ramach ciekawostki – przyjrzeć się bliżej okolicznościom wydania wyroku i związaną z nim zmianą zaskarżonego przepisu.
Skarga konstytucyjna została złożona przez stronę skarżącą 8 listopada 2016 roku. Skarżąca zakwestionowała zgodność art. 34 ustawy o kosztach w zakresie, w jakim wprowadza wymóg uiszczenia opłaty sądowej od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w takiej wysokości, która może uniemożliwić wniesienie tego środka zaskarżenia oraz rozpatrzenie sprawy przez sąd powszechny, z art. 45 ust. 1, art. 77 ust. 2, art. 78 w związku z: art. 176 ust. 1, art. 31 ust. 3 oraz art. 32 ust. 1 Konstytucji. W ówczesnym stanie prawnym art. 34 ustawy o kosztach brzmiał następująco:
„Od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych pobiera się opłatę stałą w wysokości pięciokrotności wpisu wniesionego od odwołania w sprawie, której dotyczy skarga, z zastrzeżeniem ust. 2.”.
Ustawą z 11 września 2019 roku – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo zamówień publicznych, na mocy art. 39, znowelizowano zaskarżony art. 34 ustawy o kosztach, wprowadzając opłatę w wysokości trzykrotności wpisu wniesionego od odwołania. W uzasadnieniu do projektu ustawy (druk nr 3625) wskazano, że „zmiana wprowadzana w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych ma na celu zwiększenie dostępu do środków ochrony prawnej. W obowiązującym stanie prawnym opłata od skargi do sądu okręgowego na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej, dalej również „KIO”, ustalona została w wysokości pięciokrotności wpisu wniesionego od odwołania do KIO. Opłata w obowiązującej wysokości uznawana jest przez większość wykonawców za istotną barierę utrudniającą korzystanie z tego środka ochrony prawnej. W efekcie, zaskarżalność orzeczeń Krajowej Izby Odwoławczej na poziomie kilku procent, nie zapewnia skutecznej kontroli jej orzecznictwa. Zasadne jest zatem obniżenie opłaty sądowej od skargi na orzeczenia KIO do wysokości trzykrotności wpisu wnoszonego od odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej”. Podobną argumentację odnaleźć można w uzasadnieniu wyroku Trybunału z 2 grudnia 2020 roku – co więcej, Trybunał zauważył, że „Rada Ministrów dostrzegła” problem zbyt wysokiej opłaty i w efekcie opłata od 1 stycznia 2021 roku wynosi trzykrotność wpisu.
22 stycznia 2021 roku w Dzienniku Ustaw opublikowano Rozporządzenie Rady Ministrów z 19 stycznia 2021 roku w sprawie wsparcia uczestników obrotu gospodarczego poszkodowanych wskutek pandemii COVID-19 (dalej również jako: rozporządzenie o wsparciu). Rozporządzenie wydano w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 roku o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (dalej również jako: ustawa antykryzysowa). Rozporządzenie wchodzi w życie 1 lutego 2021 roku.
Rozporządzeniem o wsparciu poszerzono zakres podmiotowy beneficjentów wsparcia bądź przedłużono możliwość ubiegania się o niektóre dofinansowania. Wobec faktu, iż podstawowe kwestie dotyczące poszczególnych rodzajów świadczeń były przedmiotem szczegółowej analizy w pierwszym wydaniu Newslettera (na grudzień 2020 roku), w tym miejscu przedstawione zostaną jedynie uzupełnienia wprowadzone rozporządzeniem o wsparciu.
Na mocy art. 15gga ustawy antykryzysowej wprowadzono możliwość ubiegania się przez przedsiębiorców prowadzących działalność oznaczoną poszczególnymi kodami PKD o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (dalej również jako: FGŚP).
Rozporządzeniem o wsparciu poszerzono zakres podmiotowy ww. regulacji o przedsiębiorców, którzy na dzień 30 listopada 2020 roku prowadzili działalność (oznaczoną poniższymi kodami PKD jako przeważająca) w zakresie:
Wnioski o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy mogą być składane do 31 marca 2021 roku.
Warto przypomnieć, iż na mocy art. 15zq ustawy antykryzysowej wprowadzono możliwość ubiegania się przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą o świadczenie postojowe.
Rozporządzenie o wsparciu przyznaje ponowne świadczenie postojowe (na zasadach określonych w ustawie antykryzysowej) osobie prowadzącej na dzień 30 listopada 2020 roku pozarolniczą działalność gospodarczą oznaczoną według PKD jako działalność przeważająca w zakresie:
– jeśli przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego.
W zakresie wskazanego w punkcie 17 kodu PKD 93.29.Z zaznaczenia wymaga, iż od 1 sierpnia 2020 roku kod został podzielony na podklasy: 93.29.A i 93.29.B, wobec czego oznaczenie kodu 93.29.Z jest już nieaktualne.
Na mocy art. 15zze4 ustawy antykryzysowej, wprowadzono uprawnienie starosty do udzielenia ze środków Funduszu Pracy jednorazowo dotacji na pokrycie bieżących kosztów prowadzenia działalności gospodarczej mikroprzedsiębiorcy i małemu przedsiębiorcy. § 7 rozporządzenia o wsparciu przyznaje uprawnienie staroście do udzielenia ww. dotacji mikro- i małemu przedsiębiorcy, którzy na dzień 30 listopada 2020 roku prowadzili działalność gospodarczą oznaczoną kodami PKD jak dla świadczenia postojowego (wskazanymi powyżej) oraz dodatkowo dla przedsiębiorców prowadzących działalność usługową wspomagającą transport lotniczy (PKD: 52.23.Z), jeśli ich przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego.
Dotacja nie może być udzielona przedsiębiorcy, który zawiesił wykonywanie działalności na okres obejmujący 30 listopada 2020 roku.
Wniosek o udzielenie dotacji może być złożony do 31 marca 2021 roku.
Rozporządzenie o wsparciu prowadziło zwolnienie z obowiązku opłacania należności z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne, na Fundusz Pracy, Fundusz Solidarnościowy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych odpowiednio za okres od dnia 1 stycznia 2021 roku do dnia 31 stycznia 2021 roku albo za okres od dnia 1 grudnia 2020 roku do dnia 31 stycznia 2021 roku, wykazanych w deklaracjach rozliczeniowych złożonych za te okresy, w oparciu o zasady określone w art. 31zo-31zx ustawy antykryzysowej. Zwolniony może być płatnik prowadzący na 30 listopada 2020 roku działalność gospodarczą w zakresie przeważającej działalności określonej jak w przypadku wskazanej powyżej dotacji na finansowanie bieżącej działalności gospodarczej, a dodatkowo w zakresie działalności taksówek osobowych (PKD: 49.32.Z), którego przychód z tej działalności w rozumieniu przepisów podatkowych uzyskany w jednym z dwóch miesięcy poprzedzających miesiąc złożenia wniosku był niższy co najmniej o 40% w stosunku do przychodu uzyskanego w miesiącu poprzednim lub w analogicznym miesiącu roku poprzedniego, jeżeli był zgłoszony jako płatnik składek przed dniem 1 listopada 2020.
Opłacone należności z tytułu składek podlegają zwrotowi na zasadach art. 24 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Warunkiem zwolnienia jest przesłanie deklaracji (lub imiennych raportów miesięcznych) nie później niż do 28 lutego 2021 roku, chyba, że płatnik zwolniony był z obowiązku ich składania.
Wniosek o zwolnienie płatnik przekazuje do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w terminie do 31 marca 2021 roku.
NEWSLETTER Nr 33 marzec 2024 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…
NEWSLETTER Nr 32 styczeń 2024 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…
NEWSLETTER Nr 31, październik 2023 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…
NEWSLETTER Nr 30, maj - wrzesień 2023 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska…
NEWSLETTER Nr 29, kwiecień 2023 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…
NEWSLETTER Nr 28, marzec 2023 roku Malinowscy i Wspólnicy. Radcowie Prawni. Spółka partnerska Spis treści…